Accessibility Tools

Skip to main content

Φοιτητική Ζωή: Οδηγίες για μία καλή αρχή

Τώρα που μπήκε ο Σεπτέμβρης πολλοί νέοι ετοιμάζονται να ανοίξουν ένα νέο κεφάλαιο της ζωής τους, αυτό της φοιτητικής ζωής. Με την ανακοίνωση των βάσεων δόθηκε τέλος στην αγωνία των μαθητών και των οικογενειών τους για την επίτευξη ή μη των επιθυμητών στόχων και τώρα ξεκινάει μία νέα συναρπαστική, αλλά και ταυτόχρονα απαιτητική περίοδος.

Συχνά, οι προσδοκίες των πρωτοετών φοιτητών για τη φοιτητική ζωή διαφέρουν αρκετά μεταξύ τους.

Κάποιοι έχουν στο μυαλό τους τα φοιτητικά χρόνια ως μία πιο ξεκούραστη περίοδο (σε σχέση με αυτή του σχολείου με τις πολλές υποχρεώσεις) και κατά την οποία θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν νέες παρέες και να γνωρίσουν νέα πράγματα. Άλλοι φοιτητές πάλι, πιστεύουν ότι είναι η στιγμή που θα ανταμειφθούν πλέον οι κόποι και οι προσπάθειες τόσων χρόνων και θα γνωρίσουν από μέσα το αντικείμενο σπουδών που τους ενδιαφέρει. Σε γενικές γραμμές όμως, η φοιτητική ζωή όντας συνυφασμένη με την ενηλικίωση και αρκετές φορές και με την αλλαγή τόπου διαμονής για σπουδές και την απομάκρυνση από την πατρική εστία φαντάζει μία χαλαρή κατάσταση, χωρίς ιδιαίτερη πίεση και με πολλές ευκαιρίες για καινούργιες γνωριμίες και καινούργια βιώματα.

Κάποιοι έχουν στο μυαλό τους τα φοιτητικά χρόνια ως μία πιο ξεκούραστη περίοδο (σε σχέση με αυτή του σχολείου με τις πολλές υποχρεώσεις) και κατά την οποία θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν νέες παρέες και να γνωρίσουν νέα πράγματα.

Αν και τα παραπάνω ακούγονται πολύ όμορφα… υπάρχει και μία πιο ρεαλιστική πλευρά της φοιτητικής ζωής που συνοδεύεται από αρκετές δυσκολίες! Κάποιες φορές οι προσδοκίες που έχουν οι νέοι φοιτητές διαψεύδονται, τα πράγματα δεν είναι όπως τα περίμεναν με αποτέλεσμα να νοιώθουν ευάλωτοι, μπερδεμένοι και να απογοητεύονται. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως αρκετές φορές κατά την φοιτητική ζωή τα παιδιά αναζητούν βοήθεια στα Συμβουλευτικά Κέντρα Φοιτητών των σχολών ή απευθύνονται σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας καθώς αντιμετωπίζουν δυσκολίες όπως άγχος, απογοήτευση, ματαίωση, μοναξιά ή ακόμα και κατάθλιψη ή ψυχοσωματικά προβλήματα λόγω των αλλαγών που βιώνουν.

Επίσης, για κάποιους φοιτητές το γεγονός του ότι ίσως χρειάστηκε να αλλάξουν τόπο κατοικίας ξεκινώντας ουσιαστικά απ’ την αρχή στο να κάνουν γνωριμίες και νέες παρέες είναι ιδιαίτερα στρεσογόνο και δεν είναι πάντα τόσο εύκολο όσο φαίνεται για όλους. Σε άλλες περιπτώσεις πάλι το αντικείμενο της σχολής τελικά δεν ήταν αυτό που περίμενε το παιδί με αποτέλεσμα να θυμώνει, να απογοητεύεται και να θέλει να παρατήσει τη σχολή. Μια ακόμη και ίσως η μεγαλύτερη δυσκολία, προέρχεται και από το ότι οι νέοι πλέον καλούνται να φτιάχνουν και να οργανώνουν μόνοι τους το πρόγραμμα τους, να μάθουν να χειρίζονται αποτελεσματικά καταστάσεις που πιθανόν θα προκύψουν, να αναλάβουν νέες ευθύνες και όλα αυτά αποτελούν πηγές άγχους. Με άλλα λόγια καλούνται να αναλάβουν την ευθύνη για την “ωρίμανση” του εαυτού τους.

Ποιο είναι όμως το κλειδί για να αποφευχθούν οι προαναφερθείσες δυσκολίες; Η σωστή ενημέρωση και η έγκυρη πληροφόρηση, είτε αυτή θα προέρχεται από το σχολείο, είτε από κάποιον σύμβουλο σταδιοδρομίας- επαγγελματικού προσανατολισμού, είναι το κλειδί που θα βοηθήσει τα παιδιά να αποκτήσουν ολοκληρωμένη και ρεαλιστικά εικόνα για το αντικείμενο που τα ενδιαφέρει και για το τι ταιριάζει στις ικανότητες τους, την προσωπικότητα τους, τα όνειρα τους και τις φιλοδοξίες τους και έτσι να μειωθεί σε ικανοποιητικό βαθμό ο κίνδυνος λανθασμένης επιλογής.

Σωστή ενημέρωση λοιπόν, θέληση, δύναμη και αισιοδοξία είναι τα κλειδιά που κάνουν τη διαφορά για μία καλή αρχή στη φοιτητική ζωή και ένα «ανώδυνο» πέρασμα από την εφηβική ηλικία στην ενηλικίωση.

Πηγή : lifo.gr